Sunday, April 8, 2018

खुला बजार कि बन्द बजार

एनआईसी एशिया बैङ्कले निक्षेपमा दिने ब्याजदर सम्बन्धमा नेपाल बैङ्कर्स सङ्घ (एनबीए) मा ‘सहमतिमा नभएको सहमति’ पालना नगरेको भन्दै अन्य वाणिज्य, विकास तथा वित्त कम्पनीलाई एनआईसीसँग अन्तर बैङ्क लगायत कुनै पनि कारोबार नगर्न दिएको निर्देशनको पक्षमा भन्दा विपक्षमा बढी स्वर एकत्रित भएको छ । गैर-सरकारी संस्था वा क्लबको वैधानिकता पाएको एनबीएले यति र उति ब्याजदर लिनु/दिनु भन्ने निर्देशन दिने हैसियत राख्न सक्दैन ।

बाफियामा सीईओ

ब्याजदर तोक्ने एनबीएमा आबद्ध प्रमुख कार्यकारी अधिकृत (सीईओ) लाई बैङ्क तथा वित्तीय संस्थासम्बन्धी ऐन (बाफिया) २०७३ले दिएको हैसियततर्फ दृष्टि दिनु श्रेयस्कर हुन्छ । बाफियाको दफा २(झ) ‘कार्यकारी प्रमुख’ भन्नाले बैङ्क वा वित्तीय संस्था सञ्चालनको जिम्मेवारी पाएको प्रमुख कार्यकारी अधिकृत सम्झनुपर्छ ।’ दफा ३०(१) मा (१) प्रबन्धपत्र र नियमावलीको अधीनमा रही सञ्चालक समितिबाट प्रदत्त अधिकार प्रयोग गर्ने, सञ्चालक समितिको निर्णय लागू गर्ने र बैङ्क वा वित्तीय संस्थाको काम कारबाही तथा कारोबारको रेखदेख तथा नियन्त्रण गर्ने, (२) वार्षिक बजेट र कार्ययोजना तयार गरी स्वीकृतिका लागि सञ्चालक समितिसमक्ष पेश गर्ने, (३) संस्थाको कर्मचारी विनियमावलीको अधीनमा रही आवश्यक जनशक्ति व्यवस्थापन गर्ने, (४) साधारणसभाद्वारा गरिएका निर्णय कार्यान्वयन गर्ने/गराउने, (५) बाफिया र राष्ट्र बैङ्कको निर्देशनअनुरूप संस्था सञ्चालन र प्रभावकारी आन्तरिक नियन्त्रण एवम् जोखीम व्यवस्थापन गर्ने, (६) बाफिया, राष्ट्र बैङ्कको निर्देशन, प्रबन्धपत्र र नियमावलीको अधीनमा रही राष्ट्र बैङ्क वा अन्य कुनै निकायमा पेश गर्नुपर्ने विवरण, कागजात, निर्णय आदि यथासमयमा पेश गर्ने, (७) निक्षेपकर्ता, शेयरधनी तथा संस्थाको उच्चतम हित हुने गरी सञ्चालन गर्ने, (८) सञ्चालक समितिले निर्धारण गरेको नीतिअन्तर्गत रही उच्च व्यवस्थापनका लागि उचित मापदण्ड लागू गर्ने जस्ता काम, कर्तव्य र अधिकार तोकिएको छ । दफा ३० (२) मा सीईओ आफ्नो कामको निमित्त सञ्चालक समितिप्रति उत्तरदायी हुनेछ भन्ने व्यवस्था गरिएको छ ।

निक्षेप, सुरक्षण/एकाधिकार

ब्याजदरको विषयमा प्रवेश गर्नुअघि निक्षेप सम्बन्धमा बुझ्नु जरुरी छ । बाफियाको दफा २(न) मा ‘निक्षेप’ भन्नाले ब्याज दिने वा नदिने गरी बैङ्क/वित्तको चल्ती, बचत वा मुद्दती खातामा जम्मा भएको रकम सम्झनुपर्छ र सो शब्दले राष्ट्र बैङ्कले समय समयमा निर्धारण गरेबमोजिम बैङ्क/वित्तले विभिन्न बैङ्किङ तथा वित्तीय उपकरणको माध्यमबाट स्वीकार गरेको रकम समेतलाई जनाउँछ भनिएको छ । दफा १०८ मा ‘इजाजतपत्र प्राप्त बैङ्क/वित्तीय संस्थाले प्रचलित कानूनमा व्यवस्था भएबमोजिम वा राष्ट्र बैङ्कले तोकेको खातामा रहेको निक्षेपको सुरक्षण गराउनुपर्नेछ । निक्षेपको सुरक्षण गराउने प्रतिबद्धता बैङ्क स्थापना गर्दा नै गर्नुपर्ने व्यवस्था दफा ४(१) (ठ)ले गरेको छ । त्यस्तै दफा ४९(१)(क) मा ‘क’, ‘ख’ र ‘ग’ वर्गका बैङ्किङ संस्थाले ब्याज वा निर्व्याजमा निक्षेप स्वीकार गर्ने वा विभिन्न वित्तीय उपकरणमार्फत निक्षेप परिचालन गर्ने र तिनको भुक्तानी दिनु बैङ्कको मुख्य कार्य हो । त्यस्तै ‘घ’ वर्गका लघुवित्तले पनि राष्ट्र बैङ्कको स्वीकृति लिई तोकिएको शर्त बन्देजको अधीनमा रही निक्षेप स्वीकार गर्ने तथा त्यस्तो निक्षेपको भुक्तानी दिने भन्ने व्यवस्था रहेको छ । दफा ५०(१)(ज) मा ‘बैङ्क/वित्तहरू एकआपसमा मिली वित्तीय कारोबारमा कुनै किसिमको एकाधिकार वा अन्य कुनै किसिमको नियन्त्रित अभ्यास कायम गर्न नहुने’ भनी बन्देज समेत लगाएको छ ।

ब्याजदर नीति

नेपाल राष्ट्र बैङ्क ऐन दफा ३०(१) (च) र (छ) मा बैङ्क/वित्तमा रहेको ‘निक्षेप तथा कर्जाको ब्याजदर’ तथा ‘कर्जा वा निक्षेपमा दिने वा लिने ब्याजदर’ सम्बन्धमा आवश्यक नीति निर्धारण गर्ने अधिकार गभर्नरलाई तोकिएको छ । यही व्यवस्थाको आधारमा ब्याजदर सम्बन्धी निर्देशन जारी गरिएको छ । निर्देशनमा इजाजतपत्र प्राप्त संस्थाले निक्षेपमा दिने र कर्जा तथा सापटमा लिने ब्याजदर, ब्याज गणना तथा क्षतिपूर्ति लगाउने विधि, सेवा शुल्क र कमिशन दर सम्बन्धमा प्रचलित कानून तथा यस व्यवस्थामा तोकिएका शर्त तथा मापदण्डहरूको पालना गरी आफैले निर्धारण गर्न सक्ने व्यवस्था गरेको छ । निक्षेपको ब्याजदर आफै तय गर्न सक्ने तर माग तथा अल्प सूचनामा आधारित निक्षेप (कल डिपोजिट) को हकमा बचत खातामा दिइने न्यूनतम ब्याजदर भन्दा बढी दिन नपाइने, कल डिपोजिट बाहेक अन्य निक्षेपको हकमा प्रकाशित ब्याजदरमा शून्य दशमलव ५ प्रतिशत बिन्दुसम्म बढाउन सक्ने व्यवस्था छ । अक्षयकोष वा ५ वर्षभन्दा बढी भुक्तानी अवधि भएको मुद्दती निक्षेपमा आपसी सहमति/बोलकबोल (बिडिङ) मार्फत सङ्कलन हुने संस्थागत मुद्दती निक्षेपको हकमा प्रकाशित ब्याजदरमा २ प्रतिशतसम्म थप गर्नसक्ने अधिकार दिएको छ ।

प्रतिस्पर्धा कानून विपरीत
 
प्रतिस्पर्धा प्रवर्द्धन तथा बजार संरक्षण ऐन २०६३ को प्रस्तावनामा ‘…बजारलाई अवाञ्छित रूपमा हस्तक्षेप हुनबाट संरक्षण प्रदान गर्न, एकाधिकार तथा नियन्त्रित व्यापारिक अभ्यासलाई नियन्त्रण गरी उत्पादित वस्तु तथा सेवाको गुणस्तर अभिवृद्धि गराई प्रतिस्पर्धी मूल्यमा उपभोक्तासमक्ष पुर्‍याउने काममा प्रोत्साहन गर्न तथा व्यापारिक अभ्यासमा हुनसक्ने सम्भावित अस्वस्थ प्रतिस्पर्धालाई निवारण गरी सर्वसाधारणको आर्थिक हित तथा सदाचार कायम गर्न…’ भनिएको छ । सोही ऐनको दफा २(ङ) मा ‘विज्ञापन’ भन्नाले कुनै वस्तु वा सेवाको बजार प्रवर्द्धन वा प्रचार-प्रसारको लागि सार्वजनिक रूपमा गराइएको जानकारी सम्झनुपर्छ भनिएको छ । त्यस्तै दफा २ (छ) मा ‘सम्झौता’ भन्नाले दुई वा दुईभन्दा बढी व्यक्ति वा प्रतिष्ठानबीच कुनै काम गर्न वा नगर्न लिखित वा मौखिक रूपमा वा आचरणबाट गरेको प्रचलित कानून बमोजिम कार्यान्वयन गर्न सकिने वा नसकिने, करार, सम्झौता, बन्दोबस्त वा समझदारी सम्झनुपर्छ र सो शब्दले त्यस्तो व्यक्ति वा प्रतिष्ठानबीच भएको निर्णय वा सिफारिश समेतलाई जनाउँछ भनिएको छ ।

त्यस्तै दफा ३(१)(क) मा प्रतिस्पर्धा विरुद्ध सम्झौता गर्ने नहुने भन्ने व्यवस्था अन्तर्गत ‘कुनै वस्तु वा सेवाको प्रत्यक्ष वा परोक्षरूपमा खरीद वा विक्री मूल्य निर्धारण गर्ने वा त्यस्तो वस्तु वा सेवाको खरीद विक्रीका शर्तहरू तोक्ने कार्य गर्न नहुने व्यस्था गरेको छ । त्यस्तै दफा ३(२)मा दफा ३(१)मा उल्लिखित प्रतिस्पर्धा विरुद्ध सम्झौता गर्न नहुने सर्वमान्यता प्रतिकूल हुने गरी वस्तु वा सेवा उत्पादन, वितरण वा सञ्चालन गर्न कुनै संस्थासँग सम्बद्ध हुनुपर्ने गरी कुनै सम्झौता गर्न सकिने छैन भन्ने व्यवस्था गरिएको छ । ऐन र प्रतिस्पर्धाको सर्वमान्यता विपरीत गएर भएका सम्झौता स्वतः बदर हुने व्यवस्था ऐनको दफा ३(३) ले गरेको छ ।

निष्कर्ष

माथिका विभिन्न अनुच्छेदमा वर्णित ऐन/निर्देशन र सर्वमान्यताका आधारमा कुनै पनि बैङ्क/वित्तलाई स्वतन्त्ररूपमा ब्याजदर निर्धारण गर्नमा बन्देज लगाउने गरी निर्णय गर्न वा परिबन्दमा पार्न सकिन्न । संस्था दर्ता ऐन २०३४ बमोजिम दर्ता भएको क्लब जस्तो सीईओको सङ्गठनले भद्र सहमतिको नाममा निर्धारण गरेको ब्याजदर सम्बन्धी निर्णयको वैधानिकता शून्य छ । निक्षेपको ब्याजकै कारण अर्थतन्त्र धरापमा पर्न लागेको हो भने यसको चिन्ता सीईओले होइन, केन्द्रीय बैङ्क/सरकारले लिन्छ । माग र आपूर्ति बीच सन्तुलन बजार आफैँले निर्धारण गर्ने भएकाले निक्षेपको ब्याजदरमा जबरजस्ती सीमा लगाउन खोज्दा असन्तुलन पनि आउनसक्छ । बढी ब्याज पाउनु निक्षेपकको अधिकार हो । आवश्यक परेमा केन्द्रीय बैङ्कले ‘कर्जा र निक्षेपको ब्याजदर’ तोक्न सक्ने अधिकार छ । केन्द्रीय बैङ्कले सीमा तोक्नुपर्ने क्षेत्रमा सीमा लगाएको बिर्सनु पनि हुन्न । निक्षेप र कर्जाबीचको ब्याज अन्तर अधिकतम ५ प्रतिशतभन्दा बढी नहुने, कर्जा र निक्षेपको अनुपात ८० प्रतिशत तोकिएको छ । निक्षेपक र ऋणी दुवै बैङ्कका ग्राहक हुन् र यी विना बैङ्क चल्दैन ।

२०७४ चैत्र ५ गते अभियान दैनिकमा प्रकाशित



एनआईडीसी गाभिएपछि राष्ट्रिय वाणिज्य बैङ्क

पूर्ण सरकारी स्वामित्वको राष्ट्रिय वाणिज्य बैङ्क (रावा) र सर्वसाधारणको शून्य दशमलव ७४ प्रतिशत शेयर स्वामित्व रहेको एनआईडीसी डेभलपमेण्ट बैङ्क (एनआईडीसी) गाभिने भएका छन् । नेपाल औद्योगिक विकास निगम ऐन २०१६ नामक विशेष कानूनमार्फत नेपाल औद्योगिक विकास निगमको स्थापना भएको थियो । उद्योग र औद्योगिक क्षेत्रको अनुभवी संस्थालाई बलियो र विकसित गरी पूर्वाधार विकास बैङ्कका रूपमा परिणत गर्नुपर्नेमा बैङ्क तथा वित्तीय संस्थासम्बन्धी ऐन (बाफिया) २०६३ मार्फत नेपाल औद्योगिक निगम ऐन २०४६ (२०१६ मा बनेको ऐन २०४६ मा खारेज भएको)लाई खारेज गरी ‘ख’ वर्गको बैङ्कमा परिणत गर्दै ‘युनिभर्सल बैङ्किङ’को रूपमा मान्यता दिलाउनु शुरुआती त्रुटि हो भने रावामा गाभ्ने निर्णय वर्तमानको अर्को महात्रुटि हो ।

सूचीकृत कि असूचीकृत

सूचीकरण नभएको रावामा र सूचीकरण भएको एनआईडीसी गाभिएपछि रावाको हैसियत के हुन्छ भन्ने चासो आमरूपमा उठिरहेको छ । रावाले शेयर जारी गर्ने प्रसङ्ग चलेको धेरै भइसके पनि अहिलेसम्म यस विषयमा केही प्रगति नभएको अवस्थामा अब के होला भन्ने प्रश्न उठ्नु स्वाभाविक हो । यस विषयमा धितोपत्र, कम्पनी र व्यवसाय सम्बद्ध ऐन÷नियममा केकस्ता व्यवस्था छन् सो सम्बन्धमा अध्ययन गर्नुपर्ने हुन्छ ।

धितोपत्रसम्बन्धी कानून

धितोपत्रसम्बन्धी ऐन/नियममा कम्पनी गाभिने सम्बन्धमा केही व्यवस्था छैन । नियामकले कतिपय अवस्थामा प्रशासकीय निर्णय गरेर भए पनि नीतिगत व्यवस्था गर्न सक्ने हुँदाहुँदै पनि धितोपत्र बजार नियामक धितोपत्र बोर्डले गाभ्ने/गाभिने र विलयसम्बन्धी कुनै निर्देशिका जारी गरेको छैन । बैङ्क गाभिन थालेको वर्षौं हुँदासमेत बोर्डले यस सम्बन्धमा नीतिगत व्यवस्था नगर्नुले बोर्डलाई सूचीकृत कम्पनी गाभिन सक्छन् भन्ने जानकारी नभएझैं देखिन्छ ।

बैङ्कसम्बन्धी कानून

व्यवसाय नियमन गर्ने बाफियाको दफा २(ष) मा ‘प्राप्ति गर्ने (एक्वीजिशन)’ भन्नाले एउटा इजाजतपत्र प्राप्त संस्थाले अर्को इजाजतपत्र प्राप्त संस्थाको सम्पूर्ण सम्पत्ति तथा सम्भावित दायित्वको हरहिसाब गरी इजाजतपत्र प्राप्त संस्थाको कानूनी हैसियत समाप्त हुनेगरी आफूमा समाहित गर्ने कार्य सम्झनुपर्छ र सो शब्दले लक्षित संस्थाले प्राप्त गर्ने संस्थामा विलय हुनुपूर्व गरेका सम्पूर्ण करारीय दायित्वसमेत स्वीकार गर्ने कार्यसमेतलाई जनाउँछ’ भनिएको छ । दफा २ (क ग) मा ‘लक्षित संस्था’ भन्नाले ऐनबमोजिम प्राप्त गर्ने संस्थामा सम्पूर्ण सम्पत्ति तथा दायित्वसमेत समाहित हुन जाने इजाजतपत्र प्राप्त संस्था सम्झनुपर्छ’ भनिएको छ । बाफियाको दफा ७२ मा गाभ्ने वा विलयको सम्झौतासम्बन्धी व्यवस्थाअन्तर्गत ‘शेयरधनीहरू’को हित संरक्षण हुने गरी गर्नुपर्ने व्यवस्था गरेको छ । बैङ्क तथा वित्तीय संस्था एकआपसमा गाभ्ने गाभिने (मर्जर) तथा प्राप्ति (एक्वीजिशन)सम्बन्धी विनियमावली २०७३ को विनियम १० मा गाभ्नु÷गाभिनु वा प्राप्ति (एक्विजिशन)का लागि सैद्धान्तिक सहमति प्राप्त गरेका इजाजतपत्र प्राप्त संस्थाहरूले सम्पत्ति, दायित्व तथा कारोबारको मूल्याङ्कन प्रतिवेदन प्राप्त गरेपश्चात् ‘सर्वसाधारण शेयरधनी’को हकहित संरक्षण गर्ने व्यवस्थासहित अन्तिम सम्झौता गर्नुपर्ने व्यवस्था गरेको छ ।

कम्पनी कानून
 
कम्पनी ऐन २०६३ ले पब्लिक–पब्लिक, प्राइभेट–प्राइभेट, पब्लिक–प्राइभेट र गैरनाफामूलक–गैरनाफामूलक कम्पनी गाभिन सक्ने र गाभिएपछि कुन कम्पनी रहन्छ भन्नेसमेत स्पष्ट किटान गरेको छ । सूचीकृत र असूचीकृत कम्पनी गाभिन सक्ने वा नसक्ने वा गाभिएमा कुन प्रकारको कम्पनी अस्तित्वमा रहने स्पष्टरूपमा कुनै व्यवस्था नगरेको भए पनि गाभिनेसम्बन्धी अन्य व्यवस्थाको आधारमा विश्लेषण गरेर हेर्नुपर्ने हुन्छ ।

कम्पनी सूचीकरणका शर्त

कम्पनी सूचीकृत हुनका लागि पहिलो प्रमुख शर्तको रूपमा कम्तीमा ७ जना शेयरधनीसहित पब्लिकमा दर्ता हुनुपर्छ । प्राइभेट कम्पनीको रूपमा दर्ता भएको कम्पनी पनि विशेष निर्णय गरी तोकिएको शेयरधनी सङ्ख्या कायम गरेर पब्लिकमा रूपान्तरण गरी सूचीकृत गर्न सकिन्छ । पब्लिक कम्पनी सूचीकृत वा असूचीकृत जुनसुकै अवस्थामा रहनसक्छ । कम्पनी सूचीकरण हुनका लागि एउटा मुख्य योग्यता कम्पनी पब्लिक हुनु हो । तर, सम्पूर्ण योग्यता भने होइन । कम्पनी पब्लिक भएपछि धितोपत्र कानून र स्टक एक्सचेञ्जले तोकेको शर्त पूरा भएको खण्डमा जुनसुकै पब्लिक कम्पनी सूचीकरण हुनसक्छ ।

स्वतः सूचीकृत
 
पब्लिक कम्पनी सूचीकृत वा असूचीकृत जुनसुकै रूपमा रहन सक्ने भन्ने बुझिएपछि यी दुईमध्ये कुन कम्पनीको दायरा बढी फराकिलो हुन्छ, त्यसतर्फ दृष्टिगत गर्नुपर्ने हुन्छ । पूँजी र व्यवसायको आकार सानो–ठूलो जेसुकै भए पनि सहभागिताको आधारमा सूचीकृत कम्पनीको दायरा बढी हुने हुँदा सूचीकृतलाई बढी भार दिनुपर्छ । यसलाई कुन आधारबाट पनि हेर्न सकिन्छ भने कम्पनी ऐनको दफा १७७(२) मा ‘कुनै पब्लिक कम्पनी प्राइभेट कम्पनीमा गाभिँदा वा प्राइभेट कम्पनी पब्लिक कम्पनीमा गाभिँदा पब्लिक कम्पनी कायम रहनेछ’ भन्ने व्यवस्था गरिएबाट पनि सूचीकृत र असूचीकृत कम्पनी गाभिएमा सूचीकृत कम्पनी कायम हुनुपर्छ भन्ने मान्यता स्थापित हुन्छ । प्राइभेट–पब्लिक कम्पनी गाभिने क्रममा पब्लिकभन्दा प्राइभेट कम्पनीको व्यावसायिक दायरा ठूलो हुन नसक्ने स्थिति विद्यमान रहे पनि सानो दायरा भएको पब्लिक कम्पनीमा गाभिएपछि पब्लिक कम्पनी कायम रहने ऐनको व्यवस्थाले पब्लिक (सूचिकृत)–पब्लिक (असूचीकृत) कम्पनी गाभिएमा सूचीकृत (पब्लिक) कम्पनी सिद्धान्ततः कायम रहन्छ ।

रावालाई छूट छैन

एनआईडीसीको सर्वसाधारणतर्फ रहेको सबै शेयर सरकारले किन्ने तर आंशिक नकिन्ने निर्णय गरेको छ । सबै शेयर खरीद गरिएमा रावा पूर्ण सरकारी स्वामित्वको बैङ्क कायमै रहनेछ र आंशिक नकिन्ने भएकाले रावामा समाहित एनआईडीसीका सर्वसाधारण शेयरधनी संस्थापक शेयरधनी बन्न केन्द्रीय बैङ्कले तोकेको ‘फिट एण्ड प्रोपर टेष्ट’ उत्तीर्ण हुनसक्ने स्थिति बन्न सक्ने देखिन्न । सबै शेयर खरीद गरिए वा नगरिए पनि रावा सूचीकृत कम्पनी कायम रहनुपर्छ । एनआईडीसीले सूचीकरण खारेज नगराएको हुँदा सूचीकरण पनि एकप्रकारको करारीय दायित्व हो । रावाले एनआईडीसी गाभेपछि एनआईडीसीले सूचीकरणसम्बन्धी गरेको करारीय दायित्वबाट रावा उन्मुक्त हुन सक्दैन । बाफियाले रावालाई शेयर जारी गर्नु नपर्ने गरी पूर्ण छूट दिएको छैन । बाफियाको दफा ९(१), ९(५) र ९(६) मा क्रमशः बैङ्क वा वित्तीय संस्थाले आफ्नो कुल जारी पूँजीको कम्तीमा ३० प्रतिशत शेयर सर्वसाधारणलाई विक्रीवितरण गर्न छुट्ट्याउनुपर्ने, ९(१) मा जुनसुकै कुरा लेखिएको भए तापनि नेपाल सरकारको उल्लेख्य स्वामित्वमा संस्थापना हुने बैङ्क वा वित्तीय संस्था तथा पूर्वाधार विकास बैङ्कको हकमा शेयर स्वामित्व अनुपात दफा ९(१) बमोजिम हुन आवश्यक नपर्ने र कुनै विदेशी, बैङ्क वा वित्तीय संस्था वा अन्य कुनै विदेशी संस्थाको संयुक्त लगानीमा संस्थापना भएको बैङ्क वा पूर्वाधार विकास बैङ्कले तोकेबमोजिमको शेयर सर्वसाधारणलाई विक्रीवितरण गर्नुपर्नेछ भन्ने व्यवस्था रहेको छ । दफा ९(५) को व्यवस्थाले दफा ९(१) लाई खारेज नगरी केही सीमा मात्र लगाएको छ । दफा ९(१) मा भएको व्यवस्था नेपाल सरकारको उल्लेख्य शेयर स्वामित्व भएकोर पूर्वाधार विकास बैङ्कको हकमा हुबहु लागू नहुने तर त्योभन्दा कम जारी गरे पनि हुने भन्नेसम्म छूट दिएको हो ।

‘बैङ्क’ एउटा विशिष्ट शब्द हो भने शेयरधनी त्यसका अवयव मात्र हुन् । को शेयरधनी छ वा छैन वा कसको उल्लेख्य वा न्यून छ यसले बैङ्कले गर्ने गतिविधिमा ताŒिवक असर पार्दैन । कानूनमा पूर्ण नभनी उल्लेख्य मात्र भनिएकोले यसको अर्थ ५० प्रतिशतभन्दा बढी हिस्सा छ भन्नेसम्मको अर्थ दिने भएकोले शेयरधनीको उल्लेख्य, न्यून, विदेशी लगानी, पूर्वाधारजस्ता शब्दलाई सामान्य अर्थबोध गरी रावालाई पनि अविलम्ब कम्तीमा १५ प्रतिशत साधारण शेयर जारी गराउन लगाउनु नियमकीय दायित्वभित्र पर्न आउँछ ।


http://www.abhiyan.com.np/2018/03/12/187011

 

Friday, December 29, 2017

मूअक लगाउने कि कारोबारको दायरा बढाउने

आर्थिक वर्ष २०७४/७५ को शुरूदेखि नै शेयर कारोबारमा मूल्य अभिवृद्धि कर (मूअक) लगाउने कर प्रशासनको चाहना पूरा हुन सकेन । विषय उठान गर्दै पछि हट्दै गरेको देख्दा मूअक लगाउन खोजेको हो कि कसैको बहकावमा आएर वा आफ्नै निहित स्वार्थ पूरा गर्न मनोवैज्ञानिक त्रास सृजना गरेर अवाञ्छित लाभ लिन खोजेको हो, शङ्का गर्ने प्रशस्त आधार दिएको छ । शेयबजारको प्राथमिक अङ्ग दलाल र लगानीकर्ताबीच सम्बन्ध चिस्याइएका बेला कर प्रशासनले मूअक ‘दलालको कमिशन’मा लगाइने हो, लगानीकर्तालाई थप भार पर्दैन भन्दै मूअकको सैद्धान्तिक पक्षको खिल्ली उडाइएको छ । असारमा झण्डै २ हप्ता चलेको मूअकसम्बन्धी जुहारी यसपटक भने १ हप्ता पनि नचली पटाक्षेप भएको छ ।

चार सङ्गठनको एकता

गत असारमा लगानीकर्ताको एउटा सङ्गठन र ‘धितोपत्र दलाल सङ्घ’ मात्र मूअकविरुद्ध एकताबद्ध भएका थिए भने लगानीकर्ताको अर्को एउटा सङ्गठन सरकारी पक्षमा उभिएको थियो । तर, अहिले भने माथि उल्लिखित पक्ष–विपक्षका दुवै सङ्गठन, भर्खर जन्मेको ‘पूँजीबजार लगानीकर्ता सङ्घ’ नामक नयाँ सङ्गठन र दलाल सङ्घसमेत ४ समूहको एकीकृत आवाजले सरकारी पक्ष १ हप्ता पनि नटिकी थप अध्ययन गर्नुपर्ने भन्दै पछि हटेको छ । शेयरबजार वित्तीय क्षेत्र हो, यसमा मूअक लाग्न सक्दैन भन्दै गत असारमै नेपाल उद्योग वाणिज्य महासङ्घ र नेपाल चेम्बर अफ कमर्शले वक्तव्य जारी गरेका थिए । त्यस्तै धितोपत्र बजारलाई नजीकबाट नियालिरहेका अधिवक्ता, चार्टड एकाउण्टेण्ट, पूर्वअर्थमन्त्री, सम्बद्ध निकायका पूर्वअधिकारीहरू तथा करका जानकारहरूले पनि लगाउन हुन्न र मिल्दैन भनिसकेका छन् ।

संयुक्त पूँजी कम्पनी र पूँजीबजार

संयुक्त पूँजी कम्पनी र पूँजीबजारको शुरुआतपछि सामान्य नागरिक पनि राष्ट्रिय र बहुराष्ट्रिय कम्पनीका साझेदार बनेर लाभमा सहभागी हुने अवसर पाएका छन् । नागरिक र सरकार दुवैले प्रत्यक्ष र अप्रत्यक्षरूपमा आम्दानी गर्ने अवसर पूँजीबजारले सृजना गरेको छ । पूँजीवादी भनिएका देशका सरकारले धेरै अघि नै पूँजीबजारलाई सुव्यवस्थित बनाएर नागरिक र आफ्नो आम्दानीको दायरा बढाएका छन् । सन् १६०० तिरै डच इष्ट इण्डिया कम्पनीले सर्वसाधारण नागरिकलाई समेत कम्पनीमा अंश (शेयर) दिएर लाभमा सहभागी बनाएको इतिहास पाइन्छ । ६ लाख जनसङ्ख्या भएको भुटान र टापुहरूको देश माल्दिभ्समा समेत स्टक एक्सचेञ्ज खडा भएका छन् । नेपालमा विसं १९९४ मा संयुक्त पूँजी कम्पनीका रूपमा ‘नेपाल बैङ्क’ र ‘विराटनगर जुट मिल्स’ खडा भएर शेयर जारी गरेको इतिहास छ ।

विश्वामित्रजस्ता कर प्रशासन

नेपालमा दलालमार्फत शेयर कारोबार गर्न थालिएको २५ वर्षे अवधि बितिसक्दा पनि पूँजीबजार भने शुरुआती चरणमा झैं देखिन्छ । संसारले परीक्षण गरी सबल–दुर्बल पक्षको पुष्टि गरिसक्दा पनि हामी पुनः परीक्षण गर्न लागिरहेझैं व्यवहार गर्छौं । पौराणिक कालका ऋषि विश्वामित्रले राजा हरिश्चन्द्रको सत्यवादिताको पुनः परीक्षण गरेजस्तो पारा हाम्रो राजनीति र प्रशासनमा प्रशस्त देखिन्छ । कर प्रशासनले शेयरबजारमा मूअक लगाउन गरेको तैयारी ऋषि विश्वामित्रले राजा हरिश्चन्द्रको सत्यवादिताको परीक्षा लिएभन्दा कुनै कुराले फरक देखिन्न । राजा हरिश्चन्द्र सत्यवादी हुन् भनेर इन्द्रादि तेत्तीसकोटी देवले भन्दा समेत ऋषि विश्वामित्रले आफ्नो हठ कायम राखेर सत्यवादिताको पुष्टि गरेका थिए । हरिश्चन्द्र सत्यवादी ठहरिएपछि उनले भनेका थिए, ‘अरूले भन्थे मात्र मैले पुष्टि नै गरेँ ।’ अहिले शेयरबजारमा मूअक लगाउन हुन्न र मिल्दैन भन्दाभन्दै जबर्जस्ती लगाउन खोज्दा असफल भएर खारेज गर्नुपर्ने अवस्था आएपछि कर प्रशासनले विश्वामित्रको शैली अपनाउनेछ ।

सीमित घेरामा दलाल

दलालहरू बाहिर गएनन् पुतलीसडक र अनामनगर क्षेत्रमा मात्र केन्द्रित भए भन्ने आरोप र लाञ्छना लागे पनि दलालले चाहेर पनि यी क्षेत्र छाड्ने अवस्था छैन । स्टक एक्सचेञ्जले दलाललाई उपत्यकाबाहिर रिमोट वर्क स्टेशन (आरडब्ल्यूएस)मार्फत सेवा विस्तार गर्न अनुमति दिए पनि शेयर अभौतिक नभएको अवस्थामा यसले आशातीत सफलता पाएन । शेयर अभौतिक भइसकेपछि यसको केही हदसम्म प्रभावकारिता आएको छ र परिणामस्वरूप उपत्यकाबाहिर धेरै आरडब्ल्यूएस स्थापना भएका छन् । उपत्यकाबाहिर आरडब्ल्यूएस पुगे पनि लगानीकर्ताको बढी पहुँच हुने उपत्यकाभित्र भने दलालको सेवा ‘बत्तीमुनि अँध्यारो’ बनेको छ । उपत्यकाका कलङ्की, बालाजु, गोंगबु, महाराजगञ्ज, चाबहिल, सूर्यविनायक, थिमी, कोटेश्वरजस्ता घनाबस्तीमा रूपान्तरण भएका क्षेत्रमा आरडब्ल्यूएस खोल्न अनुमति पाउँदैनन् । साँखु वा सूर्यविनायकमा मुख्य कारोबार केन्द्र राखेर सम्भव हुन्न । माथि उल्लेख गरिएका क्षेत्रमा दलाललाई सहजरूपमा आरडब्ल्यूएस चलाउन दिने हो भने लगानीकर्ताको पहुँच र सहभागिता सहजै बढाउन सकिँदा कारोबारको दायरा बढ्न गई बढी राजस्व प्राप्त हुन सक्ने विषयलाई नकार्न सकिन्न । शेयरबजारको चाल वक्रीय हुन्छ लगानीकर्तालाई यसको चाल बुझाउने जिम्मा अहिलेसम्म बोर्ड र एक्सचेञ्जले लिएका छैनन् । शेयरबजारको अभिन्न र प्राथमिक अङ्ग दलाललाई ग्राहकको आदेश प्रविष्टि गर्नेबाहेक अन्य सेवाका क्षेत्र नदिँदा लगानीकर्ता अनुशिक्षण, परामर्श, अनुसन्धान र विकाससम्बन्धी कार्य गर्न पाएका छैनन् । लगानी अनुशिक्षण नहुँदा लगानीकर्ताले अहिलेसम्म पनि ‘बूक क्लोज’ जस्तो अत्यन्त महत्वपूर्ण पक्षलाई बुझ्न सकेका छैनन् । बूक क्लोजपछि हुने मूल्य समायोजन कसरी र किन हुन्छ भन्ने समेत बुझाउन सकिएको छैन । हिँड्ने खुट्टालाई बाँधेपछि कसरी हिँडिएला ? यस्तो जान्दाजान्दै पनि खुट्टा बाँध्ने डोरी फुस्काउनुको सट्टा अझ कसेर खुट्टालाई गाली गरेर बसेजस्तो भएको छ । यस्तै अवस्था मर्चेण्ट बैङ्करको पनि छ ।

दोषयुक्त बाँडफाँट

उपत्यकामा आरडब्ल्यूएस र दलाललाई थप कार्यक्षेत्र नदिनु कारोबार नबढ्नु एउटा कारण हो भने राजनीतिक घोषणापत्र र राहत बाँडेजस्तो १० कित्ते बाँडफाँट नीतिले लगानीकर्ताको आगमनलाई पलायन गराएको छ । पुरानो शेयरले मात्र बजार चलायमान हुन्न । पुराना शेयरहरूबाट लगानीकर्ताले पर्याप्त लाभ लिइसकेको हुने हुँदा त्यस्ता शेयरको लागत मूल्य शून्यमा झरिसकेको हुन्छ र यस्ता शेयर बेच्न खासै कोही चाहँदैनन् । ट्रेडरहरू जहिले पनि नयाँ कम्पनीको शेयरमा खेल्न चाहन्छन् । तर, यसरी खेल्नका लागि बजारमा पर्याप्त शेयर नहुँदा ट्रेडर अर्कै क्षेत्रतिर लाग्छन् । यसो हुँदा बजारमा दीर्घकालीन लगानीकर्ता मात्र बाँकी रहन्छन्, यस्ता लगानीकर्ता मूल्य घटेमा शेयर सिरान हालेर सुत्छन् र बजारमा कारोबार घट्न जान्छ । जबसम्म बजारका लागि पर्याप्त शेयर हुन्न तबसम्म ट्रेडर फर्केर आउने वातावरण बन्दैन । कारोबार घट्न थालेपछि पूँजीगत लाभकरलगायत दलाल कम्पनी, एक्सचेञ्जले तिर्ने आयकर पनि स्वतः घट्ने नै हुन्छ ।

अन्त्यमा, पूँजीबजार विकासको सरकारी सल्लाहकार धितोपत्र बोर्डले बजार सुदृढीकरण, विस्तार र विकासका लागि साझेदारहरूसँग बृहद् विमर्श गरी अल्पकालीन, मध्यकालीन र दीर्घकालीन रणनीति र कार्यनीतिसहितको दस्तावेज तयार गरी सरकारलाई दिनु आवश्यक छ । कर प्रशासन नीति कार्यान्वयनकर्ता निकाय भएकाले छलफल विचारविमर्श राजनीतिक तह (सरकार)सँग गरेर कुन कर लगाउन मिल्छ कुन कर लगाउन मिल्दैन र कुन कर लगाउँदा कति आय हुन्छ, तुलनात्मक अध्ययनसमेत गर्नुपर्छ । किनकि बोर्ड पूँजीबजारको सर्वेसर्वा निकाय हो ।

२०७४ मंगसिर १० गते अभियान दैनिकमा प्रकाशित 

http://www.abhiyan.com.np/new/Articles/view/110865

Monday, December 25, 2017

विभेदयुक्त लाभांश

धितोपत्र बजारमा सूचीकृत कम्पनीहरूले शेयरधनीमाथि गर्ने व्यवहार न्यायोचित हुन नसक्दा शेयरमा लगानी गर्ने लगानीकर्ताको हित सरंक्षणको पाटो अन्धकारमय बन्न थालेको छ । धितोपत्र र अन्य प्रचलित कानूनको उल्लङ्घन गर्दै सूचना सम्प्रेषण नगर्ने, अधूरो/अपूरो वा झुक्याउने किसिमले छलकपट गर्दै सम्प्रेषण गर्ने क्रमको अर्को शृङ्खलाका रूपमा ज्योति बैङ्कले शेयरधनीलाई वर्गीकरण गर्दै विभेदयुक्त लाभांश घोषणा गरेको छ ।

दुईथरी लाभांश

सञ्चालक समितिको निर्णयसम्बन्धी पत्रमा सामान्यतया कम्पनी सचिव वा कार्यकारी प्रमुखले हस्ताक्षर गर्ने गर्छन् । तर, नेप्सेलाई सम्प्रेषण गरेको पत्रमा ‘नायब प्रमुख कार्यकारी अधिकृत’ र ‘कम्पनी सचिव’ दुई जनाले हस्ताक्षर गरी कहीँ नभएको जात्रा देखाएका छन् । लाभांश नै दुईथरी भएकाले हस्ताक्षर पनि दुई जनाले गरेका होलान् । पत्रमा ‘बैङ्कको मिति २०७४ मङ्सिर २४ गते बसेको २ सय ९०औं सञ्चालक समितिको बैठकले गत आर्थिक वर्ष २०७३÷७४ को नाफाबाट आफ्ना शेयरधनीहरूलाई चुक्तापूँजीको १० प्रतिशत बोनस शेयरका लागि रू. २२ करोड ८ लाख ६३ हजार ४ सय २० प्रस्ताव गर्ने र यस बैङ्कले राप्तीभेरी विकास बैङ्कलाई प्राप्ति (एक्वीजिशन) गरी मिति २०७४ कात्तिक ८ गतेबाट एकीकृत कारोबार सञ्चालन गरेकामा गत आर्थिक वर्ष २०७३÷७४ को नाफाबाट तत्कालीन राप्तीभेरी विकास बैङ्कका शेयरधनीलाई तत्कालीन राप्तीभेरी विकास बैङ्कको सञ्चालक समितिबाट पारित वित्तीय विवरणका आधारमा चुक्तापूँजीको ६ प्रतिशत बोनस शेयरका लागि १ करोड ६ लाख १ हजार ८ सय प्रस्ताव गर्ने निर्णय गरेको छ’ भन्ने बेहोरा उल्लेख छ । पत्रमा उल्लिखित बेहोराले कानूनमा कहीँ कतै विभेद नगरिएका समान हैसियत र अस्तित्व भएका शेयरधनीलाई लाभांशमा काखा र पाखा गरिएको छ । राप्तीभेरीलाई विलय गरी एकीकृत कारोबार गरिसकेको स्वीकारेको सन्दर्भमा ‘विलय र लाभांश’सम्बन्धी कानूनी पाटोको सङ्क्षिप्त चर्चा गरौं :

विलयसम्बन्धी कानून

कम्पनी ऐनको ‘दफा १७७ (५) मा गाभिन स्वीकृति प्राप्त भएपछि गाभिने कम्पनीको सम्पूर्ण सम्पत्ति तथा दायित्व गाभ्ने कम्पनीमा सरेको मानिन्छ’ भन्ने व्यवस्था गरेको छ । त्यस्तै बैङ्क तथा वित्तीय संस्थासम्बन्धी ऐन २०७३ (बाफिया)को दफा २(श) मा ‘प्राप्त गर्ने संस्था’ भन्नाले यस ऐनबमोजिम इजाजतपत्रप्राप्त संस्थालाई आफूमा समाहित गर्ने मूल बैङ्क वा वित्तीय संस्था सम्झनुपर्छ ।’ त्यस्तै दफा २(ष) मा ‘प्राप्ति गर्ने (एक्वीजिशन)’ भन्नाले एउटा इजाजतपत्रप्राप्त संस्थाले अर्को इजाजतपत्रप्राप्त संस्थाको सम्पूर्ण सम्पत्ति तथा सम्भावित दायित्वको हरहिसाब गरी इजाजतपत्रप्राप्त संस्थाको कानूनी हैसियत समाप्त हुने गरी आफूमा समाहित गर्ने कार्य सम्झनुपर्छ र सो शब्दले लक्षित संस्थाले प्राप्त गर्ने संस्थामा विलय हुनुपूर्व गरेका सम्पूर्ण करारीय दायित्वसमेत स्वीकार गर्ने कार्य समेतलाई जनाउँछ’ भनिएको छ । दफा २(क ग)मा ‘लक्षित संस्था’ भन्नाले यस ऐनबमोजिम प्राप्त गर्ने संस्थामा सम्पूर्ण सम्पत्ति तथा दायित्वसमेत समाहित हुन जाने इजाजतपत्रप्राप्त संस्था सम्झनुपर्छ’ भनिएको छ । बैङ्क तथा वित्तीय संस्था एकआपसमा गाभ्ने गाभिने (मर्जर) तथा प्राप्ति (एक्वीजिशन)सम्बन्धी विनियमावली २०७३ को विनियम २(छ) मा ‘प्राप्ति (एक्वीजिशन)’ भन्नाले एउटा इजाजतपत्रप्राप्त संस्थाले अर्को इजाजतपत्रप्राप्त संस्थालाई खरीद प्रक्रियाद्वारा आफूमा समाहित गर्ने कार्य सम्झनुपर्छ र सो शब्दले लक्षित संस्थाले प्राप्त गर्ने संस्थामा विलय हुनुपूर्व गरेका सम्पूर्ण करारीय दायित्व स्वीकार गर्ने कार्यसमेतलाई जनाउँछ ।’ त्यस्तै २(ज)मा ‘प्राप्त गर्ने संस्था (एक्वायरर)’ भन्नाले ‘विनियम २(छ) बमोजिम अर्को इजाजतपत्रप्राप्त संस्थालाई आफूमा समाहित गर्ने मूल संस्था सम्झनुपर्छ ।’ विनियम २(झ) मा ‘लक्षित संस्था’ भन्नाले ‘विनियम २(छ) बमोजिम खरीद गरेको संस्थालाई सम्झनुपर्छ’ भनिएको छ । विनियम २(ञ)मा ‘प्राप्ति (एक्वीजिशन)मा संलग्न संस्था’ भन्नाले प्राप्त गर्ने संस्था (एक्वायरर) र लक्षित संस्था दुवैलाई सम्झनुपर्छ’ भनिएको छ ।

विलयका शर्त बन्देज

बाफियाको दफा ७२ मा गाभ्ने वा विलयको सम्झौतासम्बन्धी व्यवस्थाअन्तर्गत ‘शेयरधनीहरू’को हित संरक्षण हुने गरी गर्नुपर्ने व्यवस्था गरेको छ । विनियम १० मा विनियमावलीबमोजिम गाभ्न गाभिन वा प्राप्ति (एक्वीजिशन)का लागि सैद्धान्तिक सहमति प्राप्त गरेका इजाजतपत्रप्राप्त संस्थाहरूले सम्पत्ति, दायित्व तथा कारोबारको मूल्याङ्कन प्रतिवेदन प्राप्त गरेपश्चात् ‘सर्वसाधारण शेयरधनी’को हकहित संरक्षण गर्ने व्यवस्थासहित विभिन्न १७ ओटा विषय खोली एकआपसमा अन्तिम सम्झौता सम्पन्न गर्नुपर्ने व्यवस्था गरेको छ । त्यस्तै विनियम १२(१३) मा प्रचलित कानून तथा राष्ट्र बैङ्कको निर्देशनको प्रतिकूल हुने अवस्थामा बाहेक सम्बन्धित संस्थाहरूले विनियम १० बमोजिम शेयरधनीको हित संरक्षणसहितका १७ ओटा बुँदा रहेको अन्तिम सम्झौताको पूर्ण पालना गर्नुपर्ने व्यवस्था गरेको छ । विनियम १५(२) मा ‘कुनै संस्था अर्को कुनै संस्थासँग गाभ्दा गाभिँदा वा एक संस्थाले अर्को संस्थालाई प्राप्ति (एक्वीजिशन) गर्दा आंशिक रूपमा गाभ्न गाभिन वा प्राप्ति (एक्वीजिशन) गर्न नपाइने व्यवस्था गरेको छ ।

लाभांशसम्बन्धी कानून
कम्पनी ऐनको दफा १८२ मा (क) कुनै कानूनले लाभांश वितरण गर्नबाट रोक लगाएको, (ख) लाभांश पाउने अधिकार विवादित भएमा र (ग) कम्पनीको काबुबाहिरको परिस्थिति परेमा बाहेक भन्ने व्यवस्था गरेको छ । बाफियाको दफा २(कङ) मा ‘लाभांश’ भन्नाले बैङ्क वा वित्तीय संस्थाले यस ऐन तथा प्रचलित कानूनबमोजिम दिने नगद लाभांश, अन्तरिम लाभांश वा बोनस शेयर सम्झनुपर्छ । त्यस्तै दफा ४७(१) मा बैङ्क वा वित्तीय संस्थाले लाभांश घोषणा तथा वितरण गर्नुअघि राष्ट्र बैङ्कको स्वीकृति लिनुपर्ने र ४७(२) मा बैङ्क वा वित्तीय संस्थाले आफ्नो सम्पूर्ण प्रारम्भिक खर्च, अघिल्लो वर्षसम्म हुन गएको नोक्सानी, राष्ट्र बैङ्कले तोकिदिएको पूँजी, पूँजीकोष, सम्भावित नोक्सानी व्यवस्था र साधारण जगेडा कोषमा छुट्याउनुपर्ने रकम पूरा नगरेसम्म तथा सर्वसाधारणलाई छुट्याइएको शेयर पूर्णरूपमा विक्रीवितरण नगरेसम्म शेयरधनीहरूलाई लाभांश घोषणा गर्न वा वितरण गर्न पाउने छैन ।

निष्कर्ष

बैङ्कले नेप्सेलाई सम्प्रेषण गरेको पत्रमा राप्तीभेरी बैङ्क आफूमा विलय भइसकेको स्वीकार गरेको छ । नेप्सेको वेबसाइटअनुसार ज्योतिमा विलय भएको राप्तीभेरीको १५ लाख ७० हजार ६ सय ३७ कित्ता शेयर २०७४ मङ्सिर ८ गते सूचीकरण भएको जनाएको छ । राप्तीभेरीको शेयर ज्योतिको नाममा कारोबार हुन थालेको छ । यस हिसाबले पनि ज्योति र राप्तीभेरी भनेर अलग गर्न सकिँंदैन । माथि विभिन्न अनुच्छेदमा चर्चा गरिएअनुसार विलय हुँदा शेयरधनीको हित प्रतिकूल हुने गरी कुनै सम्झौता नहुने स्पष्ट भएको छ । त्यस्तै विलय हुनुपूर्व विलय हुने संस्थाले गरेका सम्पूर्ण करारीय दायित्वसमेत स्वीकार गर्नुपर्ने हुन्छ । विलय हुने संस्थाले शेयरधनीको हितविपरीत हुनेगरी कुनै करार गर्न सक्दैन । तर, विलयपश्चात् ज्योतिले शेयरधनीको हकहितको उपहास गर्दै लाभांश घोषणा गरेको कार्यलाई असल मनसाय र चित्तले गरेको भनेर बुझ्न सकिन्न । प्रचलित कानूनमा गरिएका व्यवस्थाले विलय हुनु भनेको ‘राप्तीभेरी’को अस्तित्व कानूनीरूपमा समाप्त भई यसका सम्पत्ति र दायित्व विलय गराउने ज्योतिको हुन आउँछ ।

अन्त्यमा, शेयरधनीको हित रक्षा धितोपत्र बोर्डले गर्नुपर्ने विषय भए पनि लाभांश स्वीकृत गर्ने केन्द्रीय बैङ्कले के निर्णय गर्छ त्यो पर्खनुबाहेक अरू विकल्प छैन |


http://www.abhiyan.com.np/new/Articles/view/110398

२०७४ पौष ३ गते अभियान दैनिकमा प्रकाशित

Sunday, December 17, 2017

शेयर मूल्य समायोजन र आधार मूल्य निर्धारण

हकप्रद र बोनस शेयर जारी भएपछि एक्सचेञ्जले समायोजित र कर प्रयोजनका लागि आधार मूल्य (बेस प्राइस) सार्वजनिक गर्छ । शेयर लगानीकर्ताले यी दुई मूल्य कहिले, कसरी र निर्धारण विधिसहित जान्नु जरूरी हुन्छ । हकप्रद र बोनस शेयर जारी हुनुअघि कायम मूल्य र यी दुई प्रकारका शेयर जारी भएपछि कायम हुने मूल्यलाई घटेको भन्न मिल्दैन । साविक कायम पूँजीमा जति प्रतिशतले हकप्रद र बोनसमार्फत पूँजी थप हुन्छ सोही अनुपातमा मूल्य समायोजित हुन्छ ।

बोनसपछिको समायोजन

साधारणसभामा बोनस शेयरसम्बन्धी प्रस्ताव पेश हुने भएमा बूक क्लोजपछि मूल्य समायोजन हुन्छ । कुनै कम्पनीले २० प्रतिशत बोनस शेयर जारी गर्ने प्रस्ताव लैजाने भएमा बूक क्लोजको अगिल्लो दिन बजार बन्द हुँदा रू. ६ सय ४० मा अन्तिम कारोबार भयो भने भोलिपल्ट मूल्य समायोजित भएर रू. ५ सय ३३ मा खुल्छ । अन्तिम कारोबार मूल्यलाई बोनसपछि कायम हुने शेयर सङ्ख्याले भाग गरेर समायोजन मूल्य निकालिन्छ । सजिलोसँग बुझ्न १ सय कित्तालाई आधार बनाउन सकिन्छ । माथिकै उदाहरणमा अन्तिम मूल्य रू. ६ सय ४० का दरले हिसाब गर्दा १ सय कित्ताको मूल्य रू. ६४ हजार हुन्छ र यसलाई कायम हुने शेयर सङ्ख्या १ सय २० ले भाग गर्दा आउने भागफल समायोजन मूल्य हो ।

हकप्रदपछिको समायोजन

बोनसपछि मूल्य समायोजन भएसरह हकप्रदपछि पनि मूल्य समायोजन हुन्छ । यसमा फरक भनेको हकप्रदबापत थपिने रकम मात्र हो । हकप्रद आवेदन गर्नयोग्य हकदार कायम गर्न बूक क्लोज गरिन्छ । हकप्रद जारी गर्न लागेको कम्पनीको बूक क्लोज हुँदा रू. ७ सय ५० मा अन्तिम कारोबार भयो भने भोलिपल्ट मूल्य समायोजित भएर रू. ६ सय ४२ मा खुल्छ । अन्तिम कारोबार मूल्य र थप हुने रकम जोडेर कायम भएको कुल रकमलाई हकप्रदपछि कायम हुने शेयर सङ्ख्याले भाग गरेर समायोजन मूल्य निकालिन्छ । हकप्रदको सन्दर्भमा पनि समायोजन मूल्य बुझ्न १ सय कित्तालाई आधार बनाउन सकिन्छ । माथिकै उदाहरणमा अन्तिम मूल्य रू. ७ सय ५० का दरले हिसाब गर्दा १ सय कित्ताको मूल्य रू. ७५ हजार हुन्छ र २० प्रतिशत हकप्रद बापतको रकम रू. २ हजार जोड्दा रू. ७७ हजार हुन्छ । यही रू. ७७ हजारलाई कायम हुने शेयर सङ्ख्या १ सय २० ले भाग गर्दा आउने भागफल रू. ६ सय ४२ समायोजन मूल्य हो ।  

नगद लाभांश समायोजन

नगद लाभांशको मूल्य समायोजन हुने प्रचलन भए पनि नेपालमा यस्तो अभ्यास गरिएको थिएन । चालू आर्थिक वर्षबाट एक्सचेञ्जले नगद लाभांश पनि समायोजन गर्ने नीति लिएको छ । एक्सचेञ्जले लिएको नीतिअनुसार बजार मूल्यको १० प्रतिशतभन्दा बढी नगद लाभांश दिएमा मूल्य समायोजन गरिने भएको छ । नगद लाभांश पनि समायोजन गर्न लागेको विषयलाई ‘बोनस दिन प्रेरित गरिएको’ भन्ने प्रचार र बोनस शेयर बीच ‘गोरु बेचेको साइनो’ पनि लाग्दैन । नगद लाभांश समायोजन सामान्य विषय भएकाले यसलाई लिएर आत्तिनुपर्ने तात्त्विक कारण छैन । कुनै कम्पनीले ५१ प्रतिशत नगद लाभांश दिने घोषणा ग¥यो र रू. ५ सयमा बूक क्लोज भएको खण्डमा मात्र नगद लाभांश समायोजन हुन्छ । माथिकै उदाहरणमा अन्तिम मूल्यबाट कम्पनीले दिएको नगद लाभांशबापतको प्रस्तावित रकम रू. ५१ घटाएर रू. ४ सय ४९ मा भोलिपल्ट पहिलो कारोबार खुल्छ । वर्तमान नीतिअनुसार बजार मूल्यको १० प्रतिशतभन्दा कम नगद लाभांश दिने कम्पनीको मूल्य समायोजन हुने छैन ।

आधार मूल्य निर्धारण

हकप्रद र बोनस शेयर जारी गरेपछि एक्सचेञ्जले पूँजीगत लाभ कर प्रयोजनका लागि आधार मूल्य (बेस प्राइस) सार्वजनिक गर्छ । दलालले मनोमानी ढङ्गले आधार मूल्य राख्छ भन्ने दुष्प्रचार गरिए पनि यथार्थमा यस्तो मूल्य निर्धारण गर्ने सूत्र अर्थ मन्त्रालयले एक्सचेञ्जलाई दिएको छ र एक्सचेञ्जले सार्वजनिक गर्छ । बोनस र हकप्रदपछिको आधार मूल्य निर्धारण गर्दा अघिल्लो पटकको आधार मूल्य र बूक क्लोजपछिको समायोजित मूल्यको योगफललाई २ ले भाग गरी नयाँ आधार मूल्य निर्धारण गरिन्छ । उदाहरणका लागि कुनै कम्पनीले ३० प्रतिशत बोनस वा हकप्रद शेयर जारी गर्दा रू. ५ सयमा बूक क्लोज भएमा समायोजित मूल्य र अघिल्लो आधार मूल्यको योगलाई २ ले भाग गर्दा आउने भागफल नयाँ आधार मूल्य हुन्छ । यस उदाहरणमा बोनस र हकप्रदपछिको समायोजित मूल्य क्रमशः रू. ३ सय ८५ र ४ सय ८ कायम हुन्छ । मानौं यस कम्पनीको अघिल्लो पटकको आधार मूल्य रू. ५ सय २० रहेछ भने नयाँ आधार मूल्यको हिसाब गर्न हकप्रद र बोनसपछिको समायोजित मूल्य र अघिल्लो आधार मूल्यको योगफल रू. ९ सय ५ र रू. ९ सय २८ लाई २ ले भाग गर्दा आउने भागफल क्रमशः रू. ४ सय ५२ र रू. ४ सय ६४ नयाँ आधार मूल्य कायम हुन्छ ।

विभिन्न आधार मूल्यहरू

धारकले धारण गरेको विभिन्न प्रकारका शेयरका फरक–फरक आधार मूल्य हुन्छ । प्राथमिक बजारबाट खरीद गरिएको शेयरको रू. १ सय, प्रिमियममा जारी भएको शेयरको परल र प्रिमियमको योगबाट कायम हुने मूल्य, बजारबाट खरीद गरिएको शेयरको सोही खरीद मूल्य, हकप्रद वा बोनसबाट प्राप्त भएको शेयरको माथि उल्लिखित विधिबाट तय भएको आधार मूल्य हुन्छ । हकप्रद र बोनस शेयरबाहेकको आधार मूल्य परिवर्तन हुँदैन । हकप्रद र बोनस शेयरको आधार मूल्य अर्कोपटक हकप्रद वा बोनस जारी नभएसम्म कायम रहन्छ ।

बजारका भ्रमहरू

केन्द्रीय बैङ्कले शेयर धितोमा कर्जा प्रवाह गर्न निर्धारण गरेको १ सय ८० दिनको औसत वा अन्तिम बजार मूल्यको ५० प्रतिशतले हुन आउने अङ्कलाई ‘आधार मूल्य’का रूपमा बुझेको पनि देखिएको छ । कर्जा लिने प्रयोजनबाहेक यसको उपयोग मार्जिन कारोबारमा पनि लागू हुनेछ । दलालले आफूखुशी आधार मूल्य लगाउने र कमिशन पनि मनलाग्दी लिएर लगानीकर्तासँग बढी रकम असुलेर आफै राख्छन् भन्ने अफवाह फैलाउनेको शेयरबजारमा कमी छैन । तथ्य र यथार्थ के हो भने दलालले आफ्नै बाबुआमाको शेयर बेच्दा पनि तोकिएको कमिशन लिनुपर्ने हुन्छ । कारोबार रकमको आधारमा कति कमिशन लिने धितोपत्र बोर्डले तोकिदिएको छ । तोकेभन्दा घटीबढी कमिशन लिएर कुनै पनि कारोबार गर्नसक्ने अवस्था हुन्न । शेयर कारोबारमा लाग्ने कमिशन, शुल्क र कर निर्धारक दलाल आफै हैनन् । दलाल वित्तीय मध्यस्थकर्ता भए पनि आफ्नो लागतअनुसारको शुल्क निर्धारण आफैले गर्ने अधिकार छैन । उदाहरणका लागि दूरसञ्चार कम्पनीले आफूले दिने सेवाको शुल्क आफै निर्धारण गरेर नियामकबाट स्वीकृतसम्म गराउँछन् । तर, दलालले कति यस्तो केही गर्न पाउने अधिकार दिइएको छैन ।

अन्त्यमा, बजारसम्बन्धी तथ्य र यथार्थ बुझ्न अध्ययनको दायरा बढाएमा लगानी सफल हुने मन्त्र यही हो ।


आर्थिक अभियान,  २०७४ मंगसिर २५ गते

(पत्रिकामा प्रकाशित हुँदा भएको सामान्य टंकन अशुद्धिलाई सुधार गरिएको छ |)

http://www.abhiyan.com.np/new/Articles/view/109978

कर्मचारी र शेयर कारोबार

कर्मचारीले कारोबार गर्न पाउँछन् कि पाउँदैनन् ?   प्रतिभूति (शेयर) बजार पैसा छाप्ने मेशिन हो भन्ने एक किसिमको भाष्य बनेको छ । यथार्थमा यस्तो ...