Thursday, October 12, 2017

शरद, दशैँ र शेयरबजार

शरद ऋतु लागेको पनि एक हप्ता बितिसक्यो  वर्षा ऋतुको समाप्ति लगतै शरद ऋतु घर-आँगनमा टुप्लुक्क आइपुग्छ  शारदीय यामसँगै नदीहरु सफाकन्चन र निला देखिन थाल्छन  खेतका गरामा धानका बाला तँछाडमछाड गर्दै तरेली पर्दै बयली खेल्न थालेका छन्  सामवेदमा ‘वसन्त इन्नु रन्त्यो ग्रीष्म इन्नु रन्त्य:  वर्षाण्यनु शरदो हेमत: शिशिर इन्नु रन्त्य ।।’ अर्थात वसन्त ऋतु अत्यन्त मनमोहक हुन्छ र त्यसपछिका गृष्म वर्षा ऋतु पछि आउने शरद पनि आनन्ददायक हुन्छ भनिएको छ  यहि शरदको आनन्ददायक याममा सधैं आउने दशैँ पर्वको शुरुवात भएको छ  मालश्री धुनको मिठास गुन्जिन थाल्दा मनलाई आनन्दित बनाएको छ  कविशिरोमणि लेखनाथ पौडेलले ‘हट्यो सारा हिलो मैला हरायो पानीको वर्षा’ भन्दै दशैँ र शारदीययामको महिमा गाएका छन्  राष्ट्रकवि माधव घिमिरेले आई कैल्यै पनि नसकिने चैत वैशाख मेरा’ भने झैँ शरददशैँखेतका गरामा तरेली पर्दै धानका बालाले बयेली खेल्ने क्रम आई कहिल्यै सकिन्न 

तीन कारण 

दशैँ पर्व मनाउने समयलाई हेर्दा मूलतः तीन मुख्य कारणलाई आधार मान्न सकिन्छ  पहिलोआफूलाई आश्रय दिने गृहको सरसफाइ र मर्मत सम्भार गर्नु दोस्रोगृष्म र वर्षा ऋतुमा खेतीपाती गर्दा शारीरिक शक्तिको क्षय हुने हुँदा गुमेको शक्तिको पुनर्प्राप्ति गराउन मिठो पोषिलो र तागतयुक्त खानेकुरा खान/खुवाउने प्रवन्ध मिलाउनको लागि दशैँ पर्वको शुरुवात गरिएको हुनुपर्छ  महाभारतमा ‘अर्थस्य पुरुषो दास:’ भनिएको छ  मानव धनको दास भएकोले हमेशा कमाउन मात्र लाग्दा विश्राम समेत नलिने र निरन्तर कार्यमा मात्र लागिरहँदा शारीरिक कमजोरी हुने हुँदा पर्वको माध्यमबाट शरीरमा उर्जा पुनर्संचय गर्न बेलाबेलामा कुनै न कुनै पर्व मनाउने परिपाटी थालनी गरिएको हुनुपर्छ  तेस्रोविभिन्न कारणले टाढा रहन वा पुग्न वाध्य भएका परिवारका सदस्य भेला भएर मिठा पोषिला परिकार खाएर खुशीआनन्दमनोरञ्जन सहित सम्बन्धलाई नवीकरण गरिनु पनि एक प्रमुख अवसर हो  

भगवती र देवी

यजुर्वेदमा ‘ तस्य प्रतिमा अस्ति यस्य नाम महद्यश:  अर्थात ईश्वरको रुप आकार छैन भनिएको छ  इश्वर निराकार नश्वर भएपनि शक्तिले भरिपूर्ण छन्  ईश्वरको शक्तिलाई भगवती भनिएको छ  नवदुर्गा वा भगवती शक्तिका नाम हुन्  यी शक्तिहरुलाई भगवतीको रुपमा मानिएको छ  दशैँमा पूजा गरिने ९ वटी भगवतीलाई नौथरी शक्तिको उपासनाको रुपमा हेर्न सकिन्छ  शैलपुत्री-सम्भावनाब्रम्हचारिणीचुम्बकीयचन्द्रघण्टाध्वनीकुष्मान्डारासायनिकस्कन्दमाता-आकर्षणकात्यायनी-ब्रम्हान्ड केन्द्रकालरात्रि-उर्जामहागौरी-प्रकाशसिध्दीदात्री-विददुतिय शक्तिका रुप हुन   

देवी को हुन् भन्ने सन्दर्भमा ऋगवेदमा ‘इला सरस्वती मही तिस्रो देविर्मयोभुवः  बर्हि: सिदन्त्वस्रीध: ।। भनिएको छ  इला (मातृभाषा)सरस्वती (मातृ सभ्यता र संस्कृति) र मही (मातृभूमि) लाई देवी भनिएको छ  यी तिनै देवीलाई आदर र सम्मानपूर्वक आफ्नो अन्तस्करणमा विराजमान गराउनु पर्छ भनिएको छ  दशैँ वा कुनै पनि पर्व सांस्कृतिक पक्षलाई प्रतिविम्बित गर्ने पर्व भएकोले यसको महत्व सांस्कृतिक छ  त्यसैले यजुर्वेदमा ‘सा प्रथमा संस्कृतिर्वीश्ववारा’ भनिएको छ  

सामाजिक पक्षको रुपमा

अथर्ववेदमा ‘अन्यो अन्यमभिर्यत’ अर्थात एक अर्कासंग प्रेम बढोस भनिएको छ  पर्व यस्तै प्रेम बढाउने अवसर पनि हो  पर्व जुनसुकै होस् सामाजिक चरित्रको हुन्छ  नेपालमा बसोबास गर्ने जुनसुकै क्षेत्र जात वा धर्मावलम्बीले मनाउने पर्व सामाजिक सद्भावका प्रतीक हुन्  जुनसुकै पर्वमा उपस्थित भएर आत्मियता देखाउन सकिन्छ  संस्कृतिको सम्मान गर्दा आत्मियता बढ्छ वैमनस्यता घट्छ  सुनृतावन्त: सुभगा इरावन्तो हसामुदा:  अतृष्या अक्षुध्यास्त गृहा मास्मद विभितन ।।’ यो अथर्ववेदको अर्को एउटा श्लोक हो  यसले गृहस्थीको जीवन सत्यभाषीमधुर भाषीसुव्यस्थितउत्तम सौभाग्यशालीऐश्वर्यसम्पन्न भइ अन्न र धनले भरपुर होस् सधै हासीखुशी प्रसन्नतृष्णारहित सन्तोषीअभावग्रस्त र भयभित नहुनु भन्ने सन्देश दिएको छ   ऋगवेदमा ‘आ नो भद्रा: क्रतवो, यन्तु विश्वत’ अर्थात सबैतिरबाट शुभ प्राप्त होस भन्ने कामना गरिएको छ 

सामाजिक सद्भावबाटै मनोवान्छित इच्छा पुरा हुने कुरालाई यजुर्वेदले ‘अदिना: स्याम शरद: शतम्  भूयश्च शरद: शतात ।।’ हामी सय वर्ष भन्दा बढि वैभव सम्पन्न भएर सम्मानसाथ बाँचौ भनेको छ  अथर्ववेदको अर्को यो श्लोक पनि सामाजिक सन्देशयुक्त छ – ‘जिवेम शरद: शतम  वुध्येम शरद: शतम  रोहेम शरद: शतम  पुषेम शरद: शतम  भवेम शरद: शतम  भुषेम शरद: शतम  भूयसी: शरद: शतात ’ ज्ञान बढाउँदै उन्नति गर्दै सुखमय जीवन बिताउँ र सय वर्षसम्म हामीलाई यस्तै सुमंगल प्राप्ति भैरहोस 

पिंग र शेयर

शेयरबजार घट्ने र बढ्ने क्रम चलिरहन्छ  यसको सुन्दरता भनेकै घट्नु र बढ्नु हो  यसको चरित्रलाई दशैँमा थापिने पिंगसँग तुलना गर्न सकिन्छ  रोटे होस् वा लिंगे जुनसुकै पिंग पनि तलमाथि भइरन्छ  लिंगे पिंगको लठ्ठा समातेर र रोटेपिंगको पिरामा बसेर कुनै आनन्द प्राप्त हुन्न  लिंगे पिंग मच्चिंदै अगाडी पछाडीबाट माथि पुगिन्छ फेरी तलै आइपुग्छ त्यस्तै रोटेपिंग घुम्दै धुरीमा पुग्छ अनि तल झरिहाल्छफेरी माथि पुग्छ फेरी तल झरिहाल्छ  यहि चढ्ने र झर्ने चक्र नै पिंगको मजा हो  शेयरबजार पनि पिंग जस्तै हो  लिंगे पिंग कति माथि लाने उचाई र पिंग खेल्नको इच्छामा भरपर्छ  शेयरको अन्तिम विन्दु कुन हो थाहा हुन्न  माथिल्लो वा तल्लो विन्दु थाहा नहुने भएकोले जुक्ति लगाउनु पर्ने ठाउँ नै यहि हो 

मन्त्रहरू र शेयर

महाभारतमा ‘उद्योगम पुरुषलक्षणम’ अर्थात उद्योग पौरखीको लक्षण हो भनिएको छ  ऋगवेदले ‘मज्ज्यन्त्य विचेतस्’ अर्थात ज्ञान नहुँदा धोका खाइने र ‘अनुब्रुबाणो अध्येति न स्वपन्’ अभ्यासबाट सिकिने बताएको छ  यजुर्वेदले ‘आशिक्षायै प्रश्निनम’ अर्थात प्रश्न गर्नेले सिक्छ भनेको छ  कस्तो अवस्थामा लगानी वा उद्यम असफल हुन्छ भन्ने बारेमा नारदस्मृतिमा ‘यत्रश्रीर्यौवनम वापि परदारोपि तिष्ठति  तत्र सर्वान्धिता नित्यं मूर्खत्वं चापि जायते’ अर्थात ‘जहाँ धनयौवन र परस्त्री हुन्छ त्यहाँ सबै अन्धा र मुर्ख हुन्छन’ भनिएको छ  ऐतरेय ब्राह्मणले ‘इन्द्र इच्चरत: सखा’ अर्थात उद्योग गर्नेलाई इश्वरले साथ दिन्छन भनेका छन्  उन्नति र प्रगति गर्न ‘उत्थानं संयमो दाक्ष्यमप्रमादो धृति: स्मृति  समिक्षं च समारम्भो विद्धि मूलं भवस्य तु’ अर्थात ‘उद्योग, संयमदक्षतासावधानीधैर्यस्मृति र सोचविचार नै उन्नतिको मूल हो’ भनेर महाभारतमा भनिएको छ  लगानी गर्दा आफ्नै वुद्धि विवेक उपयोग गर्नुपर्ने आहारिसगालीगलौज र आक्षेपले हुन्न भन्ने कुरालाई मनन गराउन ऋगवेदमा ‘न स्रेधन्तं रयिर्नशत’ भनिएको छ 

अन्तमासमस्त पाठकगणमा यी वाक्यहरु सादर समर्पण सहित दशैँ पर्वको हार्दिक मंगलमय शुभकामना  सर्वे भवन्तु सुखिन.....जीवेम शरद शरद शतमआयुद्रोण सुते श्रीयं दशरथे शत्रुक्षयं राघवे...,  पूर्णमद: पूर्णमिदं पूर्णात्पूर्णमुदच्यते  पूर्णस्य पूर्णमादाय पूर्णमेवावशिष्यते ।।

अभियान दैनिकमा प्रकाशित




Tuesday, October 10, 2017

धितोपत्र सम्बन्धि कसूर र उन्मुक्तिको सिलसिला

झुक्क्याउने सूचना दिएर धितोपत्र सम्बन्धि कसूर गरेको नेपाल इन्भेष्टमेन्ट बैंक काण्ड १ हप्तासम्म चलेर टुङ्गो लागेको छ | वोर्डको निर्णय बाघको शिकार गर्न गएर मुसो मारेरल्याए झैँ भएको छ | कसूर छानविन गर्न अनुसन्धान अधिकृतनियुक्त गरि मुद्दा चलाउनुपर्नेमा वोर्ड आफैँले स्पष्टीकरण माग्नु घटनालाई गम्भीरताका साथ नलिनु हो | भित्री उद्देश्य कारोबार रद्द गर्ने भएपनि एकैपटक यस्तो आदेश दिन नमिल्ने भएकोले शुरुमा राफसाफ रोकेर बाटो खुलाएको थियो | कसूरको अनुसन्धान गरि क्षतिपूर्ति भराउने उद्देश्य भएको भए राफसाफ रोक्न निर्देशन दिईरहनुपर्ने आवश्यकता नै थिएन | अन्ततः कसूरदारलाई उन्मुक्ति र लगानीकर्तालाई पिडा दिएर घटना पटाक्षेप भयो |

संबिधानमा सम्पत्ति

नेपालको संबिधान, धारा २५ ले सम्पत्ति आर्जन, भोग र हस्तान्तरणलाई मौलिक हकको रुपमा व्यवस्था गर्दै प्रत्येक नागरिकलाई कानूनको अधिनमा रही रही सम्पत्ति आर्जनभोगबेचबिखनव्यावसायिक लाभ प्राप्त गर्ने र सम्पत्तिको अन्य कारोबार गर्ने हक हुनेछ ।भन्ने व्यवस्था गरिएको छ | वैधानिक तवरले नागरिकले प्राप्त गरेको सम्पत्ति राज्यले समेत जथाभावी लिनसक्दैन | लिनुपरेमा क्षतिपूर्ति दिएर मात्र लिनसक्छ |

प्राचिन र आधुनिक विधिशास्त्र

प्राचिन र आधुनिक विधिशास्त्रले विधिसम्मत सम्पत्ति आर्जनमा रोक लगाएको छैन | प्राचिन विधिशास्त्री मनुले सप्त वित्तगमा धर्मा दायो लाभ: क्रयो जय: | प्रयोगः कर्मयोगश्च सत् प्रतिग्रह एव च ||’ अर्थात दाय (उत्तराधिकार वा अंश), लाभ (व्यवसायिक नाफा), क्रय (खरीद), जय (बाजी, जुवा, पुरस्कार), प्रयोग (कृषि, लगानी), कर्मयोग (नोकरी आदी सेवाबाट प्राप्त पारिश्रमिक), सत् प्रतिग्रह (दान) बाट सम्पत्ति प्राप्त हुन्छ भनेका छन् | आधुनिक विधिशास्त्रले पनि शास्त्रीय र वैदिक मतलाई आधार बनाएर सम्पत्ति कानूनको निर्माण गरेको छ |  

शेयर लगानीबाट प्राप्त हुने सम्पत्ति मनुले भनेको ७ विधि मध्येको प्रयोगहो | शेयरमा लगानी गरेर लाभांश लिनु र स्टक एक्सचेन्जमार्फत बेचेर पूँजीगत लाभ लिनु दुबै वैधानिक हुन् | वैधरुपमा शेयर लगानी गरि त्यसलाई दोस्रो बजारमार्फत बेचेर पूँजीगत लाभ लिँदा लाभकर तिरिने भएकोले यसको वैधता सम्बन्धमा कुनै प्रश्न उठ्दैन |

गैर-कानूनी कार्य

वैधानिक विधि पुरा गरि किनबेच गरिएको सम्पत्ति हस्तान्तरण हुनु अघि कारोबार रद्द गर्नु नाजायज र गैर-कानूनी कार्य हो भईसकेको कारोबार रद्द हुनको लागि विशेष परिस्थितिको विद्यमानता हुनुपर्छ | इन्भेष्टमेन्ट बैंकको सम्पूर्ण कारोबार रद्द गर्नुपर्ने कुनै विशेष कारणको विद्यमानता छैन | खरिद-बिक्री आदेश प्रविष्टी गर्दा कुनै त्रुटी भेटिएमा वा कुनै असामान्य परिस्थितिमा त्यतिवटा मात्र कारोबार स्टक एक्सचेन्जले रद्द गर्नसक्छ | वोर्डले सम्पूर्ण कारोबार रद्द गराएर क्रेता र विक्रेताको सिर्जना र समाप्त भएको साम्पत्तिक हक अधिकार खोसेको छ |

बेच्ने किन पिडित ?

वैधानिक तवरले सम्पत्ति प्राप्त गरि भोगचलन गर्न पाउने नैसर्गिक अधिकारलाई राज्यले समेत रोक लगाउन नसक्ने अवस्थामा वोर्डले रोक लगाएको छ | पहिलो सूचनाले उत्साहित भएर किन्नेलाई दोस्रो सूचनाले पिडित पारेको बेला सम्पूर्ण कारोबार रद्द हुँदा खुशी मिल्यो तर पहिलो सूचना आएपछि बेचेर नाफा आर्जन गरेको व्यक्ति किन पिडित बन्नुपर्ने ? के उसलाई नाफामा बेच्ने अधिकार छैन ? पहिलो सूचनालाई आधार मानेर सम्पत्ति बेच्ने कार्य कसूर हो ? कसूर हैन भने बेचेको नाफा खै ? कारोबार रद्द गरिँदा भएको क्षतिपूर्ति खै ? झुक्क्याउने सूचना दिएर लगानीकर्ता ठग्ने कम्पनीका पदाधिकारीलाई कानूनी कठघरामा ल्याएर क्षतिपूर्ति दिलाउनुपर्ने निकाय वोर्ड नै भक्षक भएपछी लगानीकर्ता कसको शरणमा जाने ? वोर्डले जवाफ दिनु जरुरी छ |

कसूर र सजाय

धितोपत्र सम्बन्धि ऐन २०६३ को परिच्छेद ९ को दफा ९१ देखि १००क सम्म धितोपत्र सम्बन्धि कसूर र कसूरमा संलग्न हुनसक्ने व्यक्ति लगायतका विषयमा उल्लेख गरिएको छ | बिभिन्न दफा (क) १०१ मा दण्ड सजाँय, (ख) १०३ मा कसूरको तहकिकात र दायरी कसले, कसरी गर्ने, (ग) १०४ मा अनुसन्धानकर्ताले के कस्ता विधि अपनाएर तहकिकात गर्ने (घ) १०५ मा कसूरदारले कसूर गरेको कारण पुगेको हानि-नोक्सानीको लागि क्षतिपूर्ति भराई लिन सकिने (ङ) १०६ मा वोर्डले गरेको सजायमा पुनरावेदन गर्न सकिने र (च) १०८ मा कसूरमा संचालक, महाप्रबन्धक वा सो सरहको पद धारण गरेको व्यक्तिले दण्ड सजाय पाएमा त्यस्तो व्यक्ति १० वर्षसम्म सो सरहको पद धारण गर्न अयोग्य हुने व्यवस्था छ | दफा १०२ मा दफा ९१, ९४, ९५, ९६, ९७, ९८,९९ र १०० मा वर्णित कसूर नेपाल सरकार वादी हुने व्यवस्था छ | धितोपत्रको कसूर सम्बन्धि मुद्दा सरकारवादी भएपनि यसलाई सरकारी मुद्दा सम्बन्धि ऐन २०४९ को अनुसूचीमा राखिएको छैन | अनुसूची १ मा परेका फौजदारी अनुसूची २ मा परेका देवानी मुद्दा हुन् | धितोपत्र सम्बन्धि मुद्दा देवानी प्रकृतिको फौजदारी मुद्दा हो |

कसूर अनगिन्ती......

धितोपत्र सम्बन्धि कानुनमा वर्णित धितोपत्र सम्बन्धि कसूर गर्ने नेपाल इन्भेष्टमेन्ट बैंक पहिलो हैन | धितोपत्र कानूनको उल्लंघन गर्दै कयौं कम्पनीले कसूरजन्य कार्य गरेका छन् | साधारणसभाको लागि ७ दिन अघि बुक क्लोजको सूचना नेप्सेलाई दिनुपर्नेमा नदिएका घटना गनिसाध्य छैन | यो पनि कसूर नै हो तर पनि यस्ता कम्पनीका संचालक/व्यवस्थापक दण्डित भएका छैनन् | संचालक समितिले हकप्रद जारी गर्ने निर्णय गरेको सूचना नेप्सेमा सम्प्रेषण गरि मूल्यमा प्रभाव पारी पछी रद्द गरेको घोषणा गर्नु पनि झुक्क्याउने विवरण हो | तर यस्ता कम्पनीका संचालक अहिलेसम्म दण्डित भएका छैनन् |

त्यस्तै, २०७४ साल बैशाख महिनामा एउटा विमा कम्पनीको संचालक समितिले १० प्रतिशत बोनस शेयर जारी गरि कायम हुने पूँजीमा शतप्रतिशत हकप्रद जारी गर्ने निर्णय गरेर झन्डै ५ महिनापछी उक्त प्रस्ताव स्थगित गरिएको सूचना दियो | मूल्यलाई प्रभावित पारी स्थगित गर्ने कार्य पनि धितोपत्र सम्बन्धि कसूर हो भनिरहनु पर्दैन | बिमा समितिले स्वीकृति नदिएकोले रोक्नु परेको बताउनु उन्मुक्तिको बाटो मात्र हो | शेयरबजारमा सूचीकरण भएको कम्पनीले ५ महिना अघि मूल्य प्रभावित हुने सूचना दिएर अहिले मूल्यलाई नकारात्मक प्रभाव पार्ने गरि स्थगनको सूचना दिन पाइन्छ ? लाभांश घोषणा गरेको ५/५ महिनासम्म साधारणसभा किन नगरेको भनेर सोध्ने कार्यसम्म गरेको देखिएन |

एउटा वाणिज्य बैंकको संचालकले भित्री कारोबार गरेको प्रष्ट भईसक्दा समेत छानविन गरि अभियोग लगाइएको छैन | कसूरसँग धितोपत्रसँग सम्बन्धित भएकोले वोर्डले नै मुद्दा चलाउनुपर्ने हुन्छ |

विदेशका कुरा 

संसारभर धितोपत्र कसूरलाई गम्भीर अपराध मानिन्छ | बेलायतमा हाउस अफ लर्डसले एउटा मुद्दामा कम्पनी नाफामा छ नियमित लाभांश बाँडिरहेको छ ऋणपत्र किन्नुसभनेर जारी गरेको विवरणपत्रमा कम्पनी घाटामा चलेको कुरा लुकाईएकोमा त्यसका प्रवन्ध संचालकलाई फौजदरी अभियोग लगाएको प्रसंग यहाँ पनि सान्दर्भिक हुन्छ | बंगलादेशमा पनि सूचिकृत कम्पनी, मर्चेन्ट बैंक र लगानीकर्ता समेतलाई धितोपत्र कसूरमा कारवाही गरेका धेरै उदाहरण छन् |

धितोपत्र वोर्डको गतिविधिलाई ऐनको प्रस्तावनामा भएको लगानीकर्ता हित संरक्षणभन्ने वाक्यांशले गिज्याउन थालेको छ |

अभियान दैनिकमा प्रकाशित


कर्मचारी र शेयर कारोबार

कर्मचारीले कारोबार गर्न पाउँछन् कि पाउँदैनन् ?   प्रतिभूति (शेयर) बजार पैसा छाप्ने मेशिन हो भन्ने एक किसिमको भाष्य बनेको छ । यथार्थमा यस्तो ...